Norma Baru di Tanah Suci Mekah

Menurut kerajaan Arab Saudi, umat ​​Islam yang melakukan ziarah ke Masjidil Haram di Mekah mesti diberi vaksin terhadap Covid

Langkah-langkah jarak sosial yang ketat dan rutin pembasmian kuman juga akan dilaksanakan di tempat suci yang terkenal di dunia, di mana berjuta-juta umat Islam mengunjungi setiap tahun untuk menunaikan umrah dan haji.

Kementerian haji dan umrah, badan yang bertanggungjawab untuk menguruskan kedua-dua haji, dalam satu kenyataan mengatakan bahawa tiga kategori orang akan dianggap ‘diimunisasi’.

Ini termasuk orang yang telah menerima dua dos vaksin, yang diberikan satu dos sekurang-kurangnya 14 hari sebelumnya, dan orang yang telah sembuh dari jangkitan.

Hanya golongan ini yang akan mendapat izin untuk menunaikan umrah, dan juga untuk menghadiri solat di Masjidil Haram di kota suci Mekah.

Arab Saudi telah melaporkan lebih dari 393.000 jangkitan coronavirus dan 6.700 kematian akibat Covid-19 sejak tahun lepas, dan dikatakan telah memberikan lebih dari lima juta jab kepada penduduknya yang berjumlah 35 juta.

Syarat itu juga diperlukan untuk masuk ke Masjid Nabawi di kota suci Madinah bermula dari bulan Ramadhan. Namun tidak jelas berapa lama sekatan itu akan bertahan.

Dalam kelonggaran membendung koronavirus pada Oktober lalu, Arab Saudi membuka Masjidil Haram untuk solat pertama kalinya dalam tujuh bulan dan sebahagiannya meneruskan ibadah umrah.

Pihak berkuasa mengatakan bahawa umrah akan dibenarkan kembali sepenuhnya setelah ancaman wabak itu mulai reda.

Leave a Reply

WE ARE

Featured in

Quick Shop

©2021 Boost Balm Sdn Bhd. All rights reserved.